Bewegen

Waarom is zitten zo slecht voor je?

In Nederland zitten we te veel, zo blijkt uit meerdere onderzoeken. Zoveel zitten blijkt ook negatieve gevolgen te hebben voor gezondheid. Zelfs zoveel dat het “het nieuwe roken” wordt genoemd. Hoe komt het dat langdurig zitten zo slecht voor je is?

Verkeerde houding

Allereerst is zitten vaak problematisch, omdat we vaak in de verkeerde houding zitten: met gebogen rug en ingezakte schouders. Deze houding zorgt voor een langdurige belasting voor de rug die schade toebrengt aan de ruggengraat en de kapsels en spieren die de ruggengraat ondersteunen. Het is daarom ook niet zo gek dat rugpijn een steeds meer voorkomend probleem is in de hedendaagse zitmaatschappij. Door de gebogen houding wordt ook je borstholte kleiner waardoor je longen zich minder goed vullen met zuurstof.

Tip: Als je echt langdurig moet zitten zorg er dan voor dat je rug recht is en je beeldscherm op ooghoogte zodat je niet naar beneden hoeft te kijken. Kies voor een stoel met voldoende rugsteun waarin je niet snel onderuit gezakt zit.

Minder bloedstroom

Tijdens het zitten drukt je lichaamsgewicht op je bilspier en hamstrings waardoor de bloedvaten en zenuwen die naar je benen lopen bekneld raken. Dit leidt vaak tot verminderde bloedtoevoer en een verdoofd gevoel in de benen.

Tip: Verander elk half uur van houding. Ga bijvoorbeeld eens een tijdje staand werken en beweeg tussendoor.

Zitten beïnvloedt ook de hersenen

Tijdens het zitten is je hartslag laag en wordt er minder bloed rondgepompt in je lichaam. Dit zorgt ervoor dat er minder zuurstof en belangrijk voedingsstoffen in je lichaamscellen terechtkomen. Dit geldt ook voor de hersenen. Bij zittend werk moet je vaak je hersenen gebruiken. Maar het zitten zelf helpt juist niet voor de hersenen. Daarom hebben je hersenen snel een dip bij langdurig zitten. Dit resulteert in minder concentratie, creativiteit of aanpassingsvermogen. Je frontale cortex is de plek in je hersenen die je nodig hebt voor dit soort belangrijke cognitieve processen. De frontale cortex kan je juist stimuleren door te bewegen. Veel mensen die langdurig achter elkaar door werken zijn daardoor dus vaak veel minder productief dan mensen die minder lang werken maar wel tussendoor bewegen.

Tip: beweeg elke drie kwartier. Loop eens extra om water te halen (drinken is ook belangrijk voor de gezondheid). Verder kan je vaker de trap nemen. Printen op een andere afdeling, lunchwandelen en natuurlijk naar iemand toe gaan in plaats van een mail sturen.

Sporten is niet genoeg

Ook al sport je regelmatig heb je net zo goed kans op de gezondheidsklachten die kunnen ontstaan door te lang en te veel zitten. Het is dus niet zo dat je langdurig zitten op je werk kan compenseren door ’s avonds te sporten. Uiteraard is sporten en bewegen altijd goed voor je, maar het langdurige zitten brengt nog steeds gezondheidsrisico’s met zich mee.

Waarschijnlijk heb je dit artikel zittend gelezen. Mooi moment om even op te staan en te bewegen!

Bron: Trendonderzoek Bewegen en Gezondheid van TNO (2013)

Het analyseren van data is voor mij iedere keer weer een uitdaging! Daarnaast ben ik actief in het Nederlands Curling team en wil ik naar de Olympische Spelen.
Carlo Glasbergen MSc