Vitaliteit

In vijf stappen naar een succesvol vitaliteitsprogramma

Vitaliteit, je hoort en leest er de laatste tijd waarschijnlijk veel over. Het begrip krijgt steeds meer handen en voeten in veel organisaties. Al lopen de verschillen in de conceptuele uitvoering enorm uiteen. Zo zal de ene organisatie fruitmanden neerzetten en de andere organisatie het kantoor voorzien van bureaufietsen. Beiden zijn overigens niet verkeerd, wat wel van belang is om altijd na te gaan met welk beoogd resultaat je een dergelijke investering doet. Als we het over vitaliteit hebben, dan hebben we het namelijk maar over één ding en dat is gedragsverandering. En laat dat laatste nou best lastig zijn. Zeker wanneer je in een organisatie werkt waar een bepaalde cultuur heerst, waardoor je snel gedwongen zult zijn om je aan te passen aan de rest.

Toch liggen er grote kansen voor organisaties als je op een effectieve manier aandacht wilt besteden aan vitaliteit. En dan hebben we het maar over één ding: “hoe kun je er als organisatie voor zorgen dat je medewerkers met plezier en energie naar hun werk toe laat gaan?”

succesvol vitaliteitsprogramma

Je kunt je voorstellen dat dit geen gemakkelijke klus is, want hoe krijg je dit nu voor elkaar in een snel veranderende maatschappij waar alles sneller en beter moet worden. Toch zijn er manieren om medewerkers op een positieve manier te beïnvloeden om betere keuzes te maken voor zichzelf. Bij EnergyPlatform hebben we met ruim vijf jaar ervaring een aantal grote successen geboekt met het implementeren van vitaliteitsprogramma’s. Gelukkig hebben we ook een aantal fouten gemaakt en daar hebben we uiteraard van geleerd.

We willen onze kennis en inzichten graag met anderen delen en om die reden zijn hieronder de vijf stappen naar een succesvol vitaliteitsprogramma uiteengezet:

1. Doe een heldere analyse

Zorg ervoor dat je heel duidelijk weet wat de uitdagingen van medewerkers zijn en waar behoefte aan is. Koppel de inzichten die je verzamelt ook terug aan medewerkers. Kijk naar welke data je al in huis hebt van bijvoorbeeld medewerkers onderzoeken of PMO’s, of verzamel waar nodig nieuwe data. En vergeet niet dat kwalitatieve data ook heel nuttig zijn, ga simpelweg gewoon het gesprek aan!

2. Betrek medewerkers van begin af aan

Medewerkers willen vaak gehoord worden en niet overvallen worden met initiatieven van HR die goed bedoeld zijn, maar niet aansluiten bij hun wensen en behoeften. Zorg er om die reden voor dat je medewerkers van begin af aan betrekt in het proces.

3. Bouw een wervelende campagne

Om aandacht te krijgen voor vitaliteit is een inspirerende campagne een must. Op die manier kun je veel aandacht genereren voor het onderwerp en breng je tegelijkertijd een discussie op gang. Bovendien creëer je meteen vraag, omdat mensen zelf na zullen gaan denken over oplossingen.

4. Zorg voor een fantastische kick-off

Zodra je samen met medewerkers aan een fantastisch vitaliteitsprogramma hebt gebouwd, is er niks mooiers dan hier een leuke kick-off voor te organiseren. Zorg ervoor dat dit echt een evenement wordt, zodat het niet onderdeel wordt van een andere bijeenkomst. Met deze kick-off zet je vitaliteit echt op de kaart!

5. Breng resultaat voortdurend in kaart

Er is niks belangrijker dan het delen van successen. Al zijn het kleine successen die medewerkers hebben geboekt, deel deze met elkaar indien de medewerker hier toestemming voor geeft.  Bovendien is het belangrijk om te meten wat het vitaliteitsprogramma op groepsniveau doet, dus zorg ervoor dat je ook gedurende dit proces data verzameld. Houd hiermee wel altijd rekening dat de data anoniem moeten zijn.

Dus wil je aan de slag met vitaliteit? Zorg dan dat je de bovenstaande stappen dan in ieder geval niet vergeet.

Wil je graag meer weten over de wijze waarop je een vitaliteitsprogramma succesvol kunt implementeren? Neem dan contact met ons op!

Als mede oprichter en EnergyConsultant help ik je graag om vitaliteit een duurzaam karakter te geven binnen jouw organisatie.
Frans van Leeuwen MSc