Bewegen

Wat betekenen de nieuwe beweegrichtlijnen voor mij?

Op 22 augustus 2017 zijn er nieuwe beweegrichtlijnen als advies gepresenteerd aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Als de minister het advies overneemt, vervangen zij de oude beweegnormen. De oude beweegnorm (5 dagen per week 30 minuten aaneengesloten matig intensief bewegen) en de fitnorm (3 keer per week 20 minuten intensief bewegen) waren al een tijdje aan vervanging toe. Op basis van nieuw wetenschappelijk onderzoek zijn de nieuwe beweegrichtlijnen opgesteld. Maar wat betekenen deze nieuwe beweegrichtlijnen? En hoe kun jij deze toepassen in jouw leven?

Beweegrichtlijnen

Wat is er veranderd?

In de nieuwe beweegrichtlijn dient men in totaal 2,5 uur per week matig intensief te bewegen. De totale beweegtijd is hetzelfde als in de oude norm, maar in de nieuwe norm mag je deze tijd op elke manier over de week verdelen. Ook bevatten de nieuwe richtlijnen niet langer het advies om minstens 30 minuten aaneengesloten te bewegen. Vijf minuten wandelen naar de supermarkt telt nu dus ook mee. Matig intensieve lichamelijke activiteiten zorgen voor een verhoogde hartslag en een versnelde ademhaling. Wandel dus niet te langzaam maar op een gezond tempo. Andere matig intensieve activiteiten zijn fietsen, trampolinespringen en paardrijden.

Toevoeging van spier- en botversterkende oefeningen

Compleet nieuw in de beweegrichtlijnen zijn de spier-en botversterkende oefeningen. Dit dienen volwassenen ten minste 2 keer per week te doen.

Botversterkende activiteiten bestaan uit krachttraining en activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast, zoals springen, gewichtheffen, traplopen, wandelen, hardlopen en dansen. Dus doe regelmatig een dansje of pak de trap!

Spierversterkende activiteiten (krachttraining of de combinatie van kracht- en duuractiviteiten) omvatten activiteiten om kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de spieren te verbeteren. Voorbeelden zijn krachttraining oefeningen met eigen lichaamsgewicht en duuractiviteiten als fietsen en zwemmen.

Minder zitten!

Voldoende bewegen is niet altijd genoeg om gezondheidsrisco’s te voorkomen. Veel en langdurig zitten levert ook aanzienlijke gezondheidsrisico’s op. Daarom adviseren de beweegrichtlijnen om je bewust te zijn van je zitgedrag en stilzitten te verminderen, of te minimaliseren. Dus als je lang stilzit op kantoor, sta dan regelmatig op om wat te drinken te halen of ga even naar een collega om bij te praten. Allemaal goed voor je gezondheid!

Bewegen is goed, meer bewegen is beter. De beweegrichtlijnen zijn duidelijk een minimumgrens. Meer bewegen dan deze grens is dus altijd nog beter! Of je dit nu vaker, langer, of intensiever doet.

Het analyseren van data is voor mij iedere keer weer een uitdaging! Daarnaast ben ik actief in het Nederlands Curling team en wil ik naar de Olympische Spelen.
Carlo Glasbergen MSc