Vitaliteit

De kracht van een powernap

Dommel jij ook wel eens weg tijdens een vergadering op kantoor? Dan bent u niet de enige. 1 Op de 5 mensen valt wel eens in slaap op het werk. Maar kan een dutje tijdens werktijd uitkomst bieden? Voor veel mensen klinkt het (letterlijk) als een droom, maar bij steeds meer bedrijven is het de werkelijkheid (zoals Facebook, Google of EnergyPlatform). Is een powernap echt bevorderlijk voor de productiviteit of werkt zo'n schoonheidsslaapje juist averechts?

In onze 24-uurs maatschappij drukken we continu het gaspedaal vol in met vermoeidheid en stress gerelateerde problemen als gevolg. We vergeten af en toe om terug te schakelen en effectieve pauzes te nemen voor extra herstel. Vaak is het zo dat tijd de bron is waarop we vertrouwen. Als er meer gedaan moet worden, dan werken we gewoon wat meer uren door. Echter is dit op de lange termijn niet de beste oplossing. Integendeel. Om ook op de lange termijn goed te blijven presteren is het essentieel om uitputting te voorkomen. In de praktijk blijkt dat opgebouwde stress en vermoeidheid op dagelijkse basis moet worden verwerkt. Een powernap kan daarin uitkomst bieden om direct op de werkvloer te herstellen en nieuwe energie te krijgen.

Meerdere onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat powernappen een positieve invloed heeft op iemands prestaties. Zo bleek uit een studie onder luchtverkeersleiders dat powernappen tijdens diensten een duidelijk betere score gaf op alertheid en reactievermogen. Ook onder sporters waren de resultaten van een powernap fenomenaal en had het een positief effect op het herstel, specifiek fysieke prestaties, alertheid, reactievermogen en gemoedstoestand. Zo deden Pieter van den Hoogenband en Epke Zonderland nog snel even een powernap voor hun belangrijkste wedstrijden. De powernap kan dienen als een echte energizer en heeft een positief effect op de gezondheid.

Zie powernappen daarom ook als een vorm van persoonlijk leiderschap. Hoe kan jij je werk goed doen als je niet goed voor jezelf zorgt? Hoe duurzaam is het continu intrappen van het gaspedaal?

Het gaat hierbij niet alleen om persoonlijk time-management maar ook om persoonlijk energy management.

Maar hoelang is dan de ideale powernap?

De optimale powernap duurt 10-25 of 90 minuten (een hele slaapcyclus). Dit is deels afhankelijk van de tijd die je nodig hebt om volledig te ontspannen. Bij een nap duur van 30-70 minuten treedt vaak het katereffect op. Een powernap van 20 minuten geeft je wel tot 2-3 uur meer energie. Efficiënt pauzeren in de vorm van een powernap helpt dus om goed te (blijven) presteren.

Een tip voor de optimale powernap op werk

Zoek een comfortabele plek op. Houd je sleutelbos in je hand. Op het moment dat je in je lichte slaap valt, ben je nog steeds heel gevoelig voor geluiden. Je spieren zullen langzaam ontspannen. De sleutelbos valt op de grond zodra je richting je diepe slaap gaat, waardoor je gewekt wordt door het geluid. Met zo’n simpel trucje voorkom je dus dat je lichaam in de diepe slaap terecht komt en het kater effect kan optreden.

Powernappen is dus een krachtig middel om op gezette tijden even bij te tanken (geen doel opzich). Bij organisaties als Facebook en Google is napping inmiddels heel gebruikelijk en in Dubai is zelfs de eerste napbar geopend. Echter heerst er bij merendeel van de brijven nog een taboe op nappen tijdens het werk. Hier zijn overigens werkgever en medewerker debet aan.

Bron: powernapparadox Kasper Janssen

Als topsporter weet ik hoe belangrijk het is om je energie te verdelen tussen prestatie en ontspanning. De juiste balans om het beste uit jezelf te halen is wat mij energie geeft. Daarnaast weet ik als aanvoerder van Kampong heren 1 hoe belangrijk de juiste energie in een team is om uiteindelijk kampioen te worden! Performance vs. recovery en teamenergie is mijn ding!
Sander de Wijn

Wil je meer lezen over slaap?

Lees dan de blog '8 tips om beter te slapen'.

Verder lezen