Bewegen

Fuck de bureaufiets!

Al maanden word ik overspoeld met allerlei posts op Linkedin over “de bureaufiets.” De zogenaamde oplossing voor een tekort aan bewegen tijdens werk. Wie houd je hiermee voor de gek?

Als Nederlanders zijn we Europees kampioen zitten. Maar de bureaufiets zou ons in één klap van al dat velen zitten afhelpen, niet dus!

Bureaufiets

Hoe werkt gedragsverandering?

Voor een adaptief probleem, oftewel een probleem dat grotendeels verweven zit in gedrag, is doorgaans geen eenduidige oplossing. De verandering begint hier namelijk bij jezelf. Wil je in dit geval meer bewegen? Dan is een technische oplossing in de vorm van een bureaufiets doorgaans niet de gewenste oplossing om te zorgen voor een continue gedragsverandering. Gedragsverandering gaat vaak namelijk veel verder dan dat! Is het dan stoer om op zo’n ding te zitten? Nee ook niet echt, want je staat eigenlijk best voor lul bij je collega’s!

Ga even bij jezelf na:

  • Hoe ga jij naar je werk?
  • Hoe vaak sta je per dag in de lift of neem je een roltrap?
  • Als je op vakantie gaat met de auto, waar parkeer je de auto als je bij een tankstation stopt?
  • Als je naar de supermarkt gaat, waar parkeer jij de auto?
  • Mind you’re step, herkenbaar? Waar loop jij op Schiphol?
  • Hoe lang lig jij ’s avonds op de bank?
  • Heb jij thuis al een bureaufiets?

Zijn er voor alle bovenstaande voorbeelden in jouw situatie echt geen andere manieren te bedenken? Meer bewegen zit hem niet in een bureaufiets, maar in jezelf!

Alleen veranderingen in de fysieke omgeving zijn niet genoeg!

Zitgedrag is een gewoonte, bij het doorbreken van een gewoonte, oftewel van onbewust gedrag kan het helpen om:

  • De omgeving te veranderen. Nou draagt de bureaufiets daar zeker een stukje aan bij. Alleen alles wat nieuw is, is leuk. Dus we hebben het hier over het korte termijneffect. Naast veranderen van de fysieke omgeving moet je dus meer doen om op de lange termijn effectief te zijn.

  • Bewustzijn van gedrag te creëren, bijvoorbeeld door middel van het vergelijken van je eigen beweeggedrag met dat van jouw collega’s. Je kan namelijk je gedrag pas veranderen als je je er bewust van bent!

  • Directe feedback en/of inzicht te krijgen in de voordelen die meer beweging jou opleveren, denk aan inzicht in je productiviteit of calorieverbruik.

  • De norm te veranderen. Dit is misschien wel het meest belangrijke! Is het gek als iemand een blokje om gaat? Accepteer je het van collega’s als ze tussendoor even naar de sportschool gaan? Of zeg je het tegen een collega als hij of zij 4 uur ononderbroken achter het bureau zit?

It’s all about behaviour! Leuk zo’n bureaufiets, maar geen oplossing voor het probleem.

Mensen inspireren om meer te genieten van het leven, dat is waar ik gelukkig van word. Als mede oprichter wil ik jou zowel op werk als privé een nog leuker leven bezorgen!
Tijs Koedam