Voeding

Drink lekker een kopje thee!

Thee, je houdt ervan of je vindt er helemaal niks aan. Je hoort er ook verschillende dingen over en wat moet je nu geloven? Want val je nu echt af van een paar koppen groene thee per dag? Krijg je een mooie huid van thee? Is zwarte thee ongezond? En ga zo maar door. Je hebt er vast wel een paar gehoord. Wij hebben de fabels en feiten voor jou onderzocht!

Maar wat is nu eigenlijk precies thee en hoeveel soorten bestaan er? Zo heb je misschien regelmatig kruidenthee gedronken, maar dit is eigenlijk geen thee! Echte thee wordt gemaakt van de bladeren van de Camellia sinensis L.. Van deze plant worden afhankelijk van hoe de bladeren verwerkt worden de verschillende soorten thee gemaakt die er bestaan. Deze soorten zijn zwarte, groene, witte en oolong thee. Rooibos is eigenlijk dus ook geen thee, omdat het niet van deze plant gemaakt wordt.

Verder bevat thee veel verschillende stoffen die vaak goed voor je zijn. De volgende stoffen komen in bijna ieder kopje thee voor:

  • Antioxidanten: antioxidanten beschermen cellen en weefsels in je lichaam tegen vrije radicalen. Deze vrije radicalen kunnen soms schadelijk zijn voor cellen en weefsels en antioxidanten zorgen ervoor dat deze schade niet optreedt. Doordat deze schade niet optreedt, wordt het immuunsysteem versterkt en wordt de veroudering en slijtage aan het lichaam geremd. Wil je graag meer weten over antioxidanten en hun specifieke werking? Kijk dan op de website van het voedingscentrum voor een uitgebreide beschrijving.
  • Theïne: Dit is eigenlijk gewoon cafeïne. In een kopje thee zit echter veel minder cafeïne dan in een kopje koffie of andere cafeïne houdende dranken. In een kopje zwarte thee zit het meeste cafeïne van alle theesoorten, maar de hoeveelheid cafeïne is ongeveer helft van hoeveel er in een kopje koffie zit. Hierdoor merk je na een kopje thee vaak geen effect, maar als je gedurende de dag regelmatig een kopje koffie pakt, zal je merken dat je minder vermoeid bent over de gehele dag. Ben je gevoelig voor cafeïne? Neem dan in de avond een kopje kruidenthee of rooibosthee. Dit is eigenlijk geen echte ‘thee’, maar zijn ook lekker en bevatten geen cafeïne. En rooibosthee bevat ook de goede antioxidanten die in thee zitten.
  • Theanine: Dit is een aminozuur dat in thee voorkomt. Deze komt meer in groene thee voor dan in zwarte thee. Uit onderzoek bij muizen kan het een kalmerende werking hebben, maar helaas is dit niet het geval voor mensen. Theanine werkt echter ook als antioxidant dus stimuleert deze ook je immuunsysteem.

Thee is gezond!

Er wordt aangeraden dat je iedere dag een paar koppen theedrinkt. Het maakt niet uit of je zwarte, groene, witte of oolong theedrinkt. Ze zijn allemaal gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat het drinken van minimaal 3 koppen thee per dag de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Dit omdat thee je bloeddruk verlaagt. Hiernaast zijn er ook vermoedens dat thee de kans op diabetes type 2, verschillende soorten kanker en reuma bij vrouwen verminderd. Sommige onderzoeken hebben deze effecten aangetoond, maar er is helaas nog extra onderzoek nodig. Zo is er ook nog onderzoek nodig naar het fabel of feit dat je van groene thee kunt afvallen. Sommige mensen zweren hierbij, maar onderzoek heeft dit helaas nog niet uitgewezen. Thee zonder toevoegingen bevat echter 0 kcal per kopje dus vervang een paar glazen frisdrank of suikerhoudende dranken met thee en je zult misschien afvallen!

Thee is dus goed voor je! Hier nog een paar tips hoe je je thee het beste kunt drinken zodat je er zoveel mogelijk van kunt genieten.

  • Drink je thee niet te warm! Het is belangrijk dat je je thee even laat afkoelen voordat je die drinkt, omdat anders de kans op keel- en slokdarmkanker wordt vergroot. Dit geldt natuurlijk voor iedere warme drank die je drinkt: laat het even een paar minuten staan voordat je aanvalt!
  • Je kan thee ook ‘verbranden’. Dit doe je als je de theeblaadjes direct in het kokende water legt en hierdoor verdwijnen veel goede stoffen uit je thee. Dus wil je graag nog veel antioxidanten in je thee? Kook je water dan en laat het 7-10 minuten afkoelen voordat je de thee erin legt. Daarna de thee 3-5 minuten laten trekken en je hebt de perfecte thee vol goede stoffen!
Als EnergyConsultant help je graag de vitaliteit in jouw organisatie te verbeteren. Hiernaast ben ik ook nutrition specialist en help ik mensen een gezond voedingspatroon te ontwikkelen.
Rick van den Tempel MSc