Algemeen

De do's and don'ts tegen de koningsdag kater

Koningsdag staat weer voor de deur: een dag vol ontspanning en feesten! Hier hoort natuurlijk een drankje bij, misschien zelfs wel een paar. Daarom hebben wij de beste tips op een rijtje gezet die ervoor zorgen dat jouw kater de volgende dag minimaal zal zijn!

Bereid je goed voor op koningsdag: een goede voorbereiding is namelijk het halve werk. Maar hoe doe je dit? Lees verder voor handige tips!

Preventie tips

  • Neem een vette maaltijd voordat je gaat drinken
    Het is misschien niet goed voor de lijn, maar wel goed tegen je kater. Vet vertraagd namelijk de opname van alcohol. 'Verzorg' jezelf daarom goed voordat je gaat drinken en zorg voor een vette bodem. 
  • Drink voldoende water tijdens het feesten
    Na ieder alcoholisch drankje is het verstandig om een glas water te drinken. Iedereen weet het, menig persoon vergeet het. Probeer het te onthouden tussen het feesten door. Lukt het je toch niet? Drink dan meteen een glas water zodra je er wel aan denkt!
  • Drink enkele glazen water voordat je gaat slapen
    Na een avondje doorzakken wil je het liefst zo snel mogelijk je bed in. Toch helpt water écht tegen een kater. Probeer minstens 1 à 2 glazen water te drinken.
  • Rook niet tijdens het drinken van alcohol
    Alcohol en nicotine samen versterken de intensiteit van je kater. Uit onderzoek onder studenten blijkt dat je meer hoofdpijn, misselijkheid en vermoeidheid hebt de dag na een avondje stappen. 

Ben je jammer genoeg toch wakker geworden met je meest trouwe vriend na een avondje stappen? Dan zijn de volgende tips handig om je kater alsnog tegen te gaan!

Katertips 

  • Drink water
    Men kan het niet vaak genoeg herhalen. Het is belangrijk om veel water te drinken om je vochttekort tegen te gaan. Het kan wel zijn dat je maag van slag is na een avondje doorzakken. Begin daarom niet met te veel glazen water in een keer.
  • Gember thee
    Gember thee beschermt je maag, vermindert de kans op braken en het zorgt voor stabiliteit in je bloedsuikerspiegels.
  • Kom in beweging
    Ondanks het feit dat je hele lichaam nee schreeuwt, kan een lichte work-out helpen tegen het verminderen van je kater. Ga niet volle bak, maar train 20-30 minuten op een lage intensiteit. Je kan bijvoorbeeld gaan zwemmen of een stukje fietsen. Beweging zorgt ervoor dat je bloed sneller door het lichaam wordt gecirculeerd wat er weer voor zorgt dat de afvalstoffen sneller het lichaam uit worden gewerkt.
  • Eet geen vette maaltijd
    Pizza, patat, hamburgers, het kan niet vet genoeg na een avondje drinken. Menig persoon zal het herkennen: je lichaam ‘schreeuwt’ gewoon om een vette hap. Echter, het tegendeel is waar. Je lichaam is de hele dag- en nacht bezig geweest om de alcohol uit je lichaam te werken. Probeer een vette hap daarom júist te vermijden. Eet voedsel wat rijk is aan vitaminen en mineralen om je lichaam te laten herstellen.
  • Gebruik alleen pijnstillers tegen hoofdpijn
    Neem alleen een pijnstiller tegen de hoofdpijn en vooral niet tegen de misselijkheid. Het nemen van pijnstillers zal de misselijkheid alleen maar verergeren.
  • Probeer koffie te vermijden
    Koffie zal misschien helpen de vermoeidheid tegen te gaan, maar het verergert ook vaak je hoofdpijn. Probeer koffie daarom zoveel mogelijk te vermijden. 

Ontspanning is enorm belangrijk en het is goed om soms even goed uit je plaat te gaan. Op deze manier kan je jezelf na een periode van stress goed opladen voor een nieuwe periode. Koningsdag is de perfecte dag voor ontspanning, dus geniet, ontspan en drink vooral met mate!

'Tijdens mijn stage bij EnergyPlatform ga ik met mijn creativiteit een zo goed mogelijke invulling geven aan onze vernieuwde werkomgeving.'
Philippe Hoonakker