Balans

Minder stress? Dit is je kans, want het is Digital Detox Week!

Zou jij je leven wel eens uit willen proberen zonder smartphone? Dan is dit je kans. Het is deze week namelijk Digital Detox Week. Verschillende onderzoeken tonen aan dat het gebruik van smartphones allerlei mentale klachten kan veroorzaken. Zo kunnen de berichtjes die blijven binnenstromen voor een constante adrenaline piek zorgen en worden zelfs slaapproblemen geweid aan het gebruik van de smartphone.

digital detox

Maar overdrijven we nou niet een beetje?

Misschien wel, het is namelijk niet helemaal nieuw dat we bang zijn voor techniek. Vanaf de jaren zestig bestaan er zorgen over de toenemende tv-verslaving en sinds de jaren tachtig wijzen psychologen al op de gevaren die er zouden vastzitten aan het eindeloos spelen van games. Toen internet in de jaren negentig opkwam, werd de noodklok geluid vanwege de zogenoemde dataverslaving.

Onderschat de hoeveelheid informatie niet

Toch kun je het gebruik van de smartphone beter niet onderschatten. Het feit blijft dat veel mensen dit apparaat dag en nacht bij zich dragen, waardoor de drempel voor het gebruik enorm laag is. Dus totaal anders dan bij een tv of wanneer je de krant leest. Bovendien swipe, klik en bel je van de hak op de tak. Je zit na een telefoongesprek met je moeder ineens op de facebookpagina van je ex. Vijf seconde later krijg je een bericht in de buurtapp dat de kat van je buren is overleden. Hoe kan het menselijk brein al deze informatie verwerken? Eigenlijk niet! Al dat getuur op smartphones zorgt er volgens recent onderzoek van de Universiteit van San Diego voor dat mensen minder vaak afspreken, minder seks hebben en vaker eenzaam zijn. De meeste mensen die veelvuldig hun smartphone gebruiken, hebben vaak neerslachtige gevoelens. 

Begin je al te twijfelen aan het gebruik?

Of iedereen even vatbaar is voor de eerdergenoemde klachten is de vraag. Maar misschien kun jij je eigen smartphonegebruik wel eens onder de loep nemen. Een stukje bewustwording kan natuurlijk nooit kwaad. En het is tenslotte Digitol Detox Week.

Hier de belangrijkste vijf tips die jou zullen helpen om het gebruik van je smartphone te verminderen:

  1. Als je gefocust wil werken of studeren, zet je de smartphone op vliegtuigmodus.
  2. Zorg dat de meldingen op apps uit staan, zodat je geen geluid of trillingen binnenkrijgt.
  3. Zorg dat je mail op “pull” staat, dit wil zeggen dat de mails binnenkomen zodra je deze opent.
  4. Laat je smartphone eens thuis, bijvoorbeeld als je weg gaat met vrienden of wanneer je bij familie bent.
  5. Koop een ouderwetse wekker en neem je smartphone niet mee naar bed.

Onderschat het gebruik van de smartphone en het gevaar voor je eigen vitaliteit in elk geval niet. Als je een goede prestatie op werk wil leveren zonder al te veel stress van je omgeving, dan zijn de bovenstaande tips misschien nuttig voor jou.

Wil je graag meer weten over de wijze waarop je een vitaliteitsprogramma succesvol kunt implementeren? Neem dan contact met ons op!

Als mede oprichter en EnergyConsultant help ik je graag om vitaliteit een integraal karakter te geven binnen jouw organisatie.
Frans van Leeuwen MSc