Balans

Doei winterdepressie, hallo lentekriebels!

Een winterdepressie is veelvoorkomend. Meer dan 500.000 mensen hebben er last van. Nog veel meer mensen hebben last van een winterdip, een lichtere vorm van een winterdepressie. De oorzaak is een ontregelde biologische klok. De lange, donkere dagen maken ons vermoeid en misschien zelfs een beetje minder happy. Hoe herken je een winterdepressie of -dip, en wat kun je eraan doen? Lees verder voor wat handige tips!

winterdepressie lentekriebels

De oorzaken van een winterdepressie of winterdip

Veel experts zijn het erover eens dat een winterdepressie of -dip komt door een tekort aan licht. In de winter zijn de dagen korter, kouder en vaak met druilerig weer. Door een tekort aan licht raakt je biologische klok in de war. Een goed voorbeeld hiervan is de aanmaak van het hormoon melatonine. Melatonine is een slaaphormoon dat wordt aangemaakt wanneer het donker wordt. In de zomer gebeurt dit dus op de tijd dat je naar bed gaat, doordat het later donker wordt. In de winter is dit anders. Het is voor het avondeten al donker, waardoor je hormoonsysteem ontregeld raakt. Het verlangen van veel slapen in de winter wordt dus onder andere verklaart door de aanmaak van melatonine.

Herken een winterdepressie of winterdip

Een winterdepressie heeft een aantal kenmerken:

  • Vermoeidheid
  • Overmatige behoefte aan slaap
  • Somberheid
  • Concentratieproblemen
  • Veel slapen en toch niet uitgerust wakker worden
  • Passiviteit
  • Prikkelbaar
  • Toegenomen eetlust (m.n. koolhydraat voedsel als pasta en chocolade)
  • Gewichtstoename door meer behoefte aan (calorierijk) eten
  • Minder behoefte aan sociale contacten

Een winterdip is een lichtere versie van een winterdepressie. Je voldoet niet aan alle kenmerken van een winterdepressie, maar merkt wel dat je minder goed in je vel zit. Vaak verdwijnen de kenmerken zodra de lente weer begint en de zon zich meer laat zien. Een winterdepressie kan worden behandeld met lichttherapie, waarbij je wordt blootgesteld aan fel licht waardoor je biologische klok minder ontregeld raakt. Daarnaast zijn er ook andere oplossingen voor je winterdepressie of -dip die je makkelijk zelf kunt uitvoeren.

Weg met de winterdepressie of winterdip!

  • Ga naar buiten
    Voor de hand liggend, niet waar? Helaas kunnen wij de zon niet meer laten schijnen, maar je kan haar wel meer opzoeken! Neem de fiets naar je werk in plaats van de auto, of maak in je pauze een wandeling en maak gebruik van alle lichturen die we hebben.
  • Open alle gordijnen en zet ’s avonds genoeg licht aan
    Kun jij overdag niet naar buiten? Zorg dan in ieder geval dat je alle gordijnen open hebt zodat je alsnog in een lichte ruimte zit. Het kan helpen om ’s avonds voldoende lampen aan te zetten zodat het licht in huis blijft, en je lichaam niet al om 7 uur ’s avonds met de aanmaak van melatonine begint.
  • Gebruik Vitamine D supplementen
    Vitamine D supplementen zijn eigenlijk gewoon zonnestralen in een potje. Een tekort aan vitamine D zorgt onder andere voor vermoeidheid. Het kan daarom helpen om in de winter wat extra vitamine D te nemen.
  • Beweeg!
    Sporten zorgt voor een lichaamseigen antidepressiva. Het verbetert je stemming en vermindert stress. Begin dus met bewegen. Een uur intensief wandelen per dag kan al voldoende zijn. Vind je het lastig om te beginnen met bewegen? Lees hier enkele tips die jou op weg kunnen helpen!
  • Zorg voor een goede nachtrust
    Een goede nachtrust betekent niet per se veel uur. Een goede nachtrust ligt aan de slaapkwaliteit in plaats van slaapduur. Lees hier wat jou kan helpen bij een goede nachtrust
  • Zoek het zonnetje op
    Wanneer het mogelijk is, zoek de zon dan lekker op! Boek een vakantie gedurende de wintermaanden om alsnog aan je dagelijkse dosis licht te komen.

We zijn nu in het begin van februari. Hou nog twee maanden vol tot de lente begint en de zon zich (hopelijk) wat meer laat zien!

Met mijn kennis vanuit de psychologie van gezondheidsgedrag help ik mee met data-analyses en creëer ik content om jouw organisatie (nóg) vitaler te maken!
Joy Wurtz MSc