Bewegen

Drie uur per week bewegen = vijf jaar langer leven!

Uit Noors onderzoek onder oudere mannen blijkt dat drie uur oefeningen per week de levensverwachting met maar liefst vijf jaar kan verhogen! Volgens de onderzoekers hoeven de oefeningen niet heel intensief te zijn. Lichte oefeningen, zoals fietsen of wandelen, zouden al helpen. Belangrijk is wel dat het minimaal 3 uur per week is, bij minder zou het namelijk nauwelijks effect hebben.

Het is nooit te laat om te beginnen

Uit het onderzoek bleek dat zelfs als je pas op latere leeftijd begint, je toch de levensverwachting flink vergroot! Dus ongeacht of je gedurende je leven hebt gesport, kan je op je 70ste nog steeds het roer omgooien en het verschil maken.

bewegen

Waar is sporten nog meer goed voor?

Naast het verlengen van je levensduur zijn er nog een aantal voordelen te benoemen van sporten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat sporten bijdraagt aan:

  • Betere multitasking vaardigheden
  • Een betere stemming
  • Verminderd risico op een depressie
  • Afname van stress

Wat kan je doen om je motivatie voor sporten te verhogen?

Veel mensen wíllen wel fitter worden, maar kunnen toch de motivatie niet opbrengen om het ook daadwerkelijk te gaan doen. Zoals je net hebt gelezen, zijn er een hoop voordelen van sporten. Om jou in beweging te krijgen hebben wij wat tips opgesteld:

  • Ga samen met iemand sporten
    Met zijn tweeën is gezelliger dan alleen, dat geldt ook voor sporten. Wanneer je een sportbuddy hebt, kun je elkaar motiveren.
  • Vind een sport die bij je past
    Doen al jouw vrienden aan hardlopen, maar vind jij dat niet leuk? No worries! Vind een sport die je wel leuk vindt. Think out of the box! Misschien ben je wel een bootcamp type, is paardrijden helemaal jouw ding of schuilt er een geboren danser(es) in je.
  • Werk naar doelen toe
    Daag jezelf uit met doelen. Ga jij bijvoorbeeld beginnen met hardlopen? Begin met een afstand en breidt die langzaam uit. Hetzelfde geldt voor kleinere doelen. Wil jij bovenaan de trap komen zonder buiten adem te zijn? Houd bij wanneer het je lukt!
  • Hou je progressie bij
    Mensen willen altijd beter en sneller worden. Het is daarom motiverend voor jezelf om je progressie bij te houden. Wanneer je begint met sporten en 1 kilometer kan hardlopen en na een maand 2 kilometer, dan werkt dat als een motivator. Hetzelfde kun je doen met bijvoorbeeld gewichtheffen. Begin met een licht gewicht en bouw het langzaam op. Hou je gewichten bij en je zult zien dat je beter wordt.
  • Creëer routine voor jezelf
    Ga een vast moment in de week sporten. Zorg ervoor dat je een moment kiest waar je (vrijwel) nooit iets gepland hebt staan. Op die manier bouw je regelmaat in je sportschema, en zijn er geen smoesjes om niét te gaan. Die ene ochtend/middag/avond in de week is voor sport.

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel motivatie en handvaten gekregen om te gaan sporten. Succes!

Ik houd me bezig met psychologie van gezondheidsgedrag. Als EnergyCoach begeleid ik medewerkers op persoonlijk vlak om gezond gedrag te stimuleren.
Rebecca Zoeteweij MSc