Balans

Belang van ontspanning onderschat!

Ontspannen: het kan soms een uitdaging zijn. We hebben altijd wel iets te doen. Werk, huishouden, studie, verplichtingen en ga zo maar door. Iedereen heeft zijn eigen redenen en motivaties om wel of niet te ontspannen. De een heeft het er te druk voor en de ander is er te onrustig voor. Sommige mensen voelen zich het best als ze regelmatig ontspannen en anderen voelen zich op z’n best als ze constant bezig of druk zijn.  Iedereen heeft ook zijn eigen manier van ontspannen, maar tegenwoordig vergeten we vaak waarom ontspannen zo belangrijk is.

Ontspannen

Veel onderzoek heeft uitgewezen dat onze energie afneemt door werk, stress en negatieve emoties. Het druk hebben en veel doen is eigenlijk niet erg voor ons, maar slecht herstellen van deze drukte is wat slecht is voor de gezondheid. Ons lichaam heeft tijd en activiteiten nodig om tot rust te komen en te ontspannen. Hoe belangrijk dit herstel is, wordt door veel mensen vergeten. Vaak hebben we bijvoorbeeld een lange werkdag en zo’n werkdag kost ons veel energie. Je kent het wel: je probeert zoveel mogelijk werk te verzetten, er blijven maar taken bij komen en dan loopt het contact met die ene collega ook nogal stroef. Je vergeet dan pauze te nemen of rust te pakken, terwijl je deze rust eigenlijk nodig hebt om goed te presteren. Verder als je telkens niet volledig herstelt van een drukke dag, bouw je een te kort op aan energie en kun je na verloop van tijd overspannen raken of zelfs een burn-out krijgen.

Het is dus belangrijk om te herstellen na een lange dag of gedurende een drukke dag! Het belangrijkste is dat je voor jezelf een goede routine creëert waarin je jezelf de tijd gunt om te herstellen. Dan neem je automatisch gedurende je dagen en weken tijd om te herstellen en kun je meer uit je leven halen, omdat je door te herstellen meer energie over hebt voor andere zaken of zelfs leukere dingen. Maar wat zijn goede manier om tot rust te komen?

Zorg voor een goede basis

Je basis is jouw lichaam: als je goed voor je lichaam zorgt, voel je je een stuk beter. Het kan niet vaak genoeg herhaald worden, maar voldoende slapen, gezond eten en voldoende bewegen zorgen ervoor dat je goed kunt herstellen en functioneren. Slapen is de belangrijkste bron voor energieherstel, omdat je hierdoor de meeste energie kan terugkrijgen. 7-8 uur slaap per nacht zorgt ervoor dat je al een heel groot deel van je energie oplaadt. Verder zorgt gezonde en voldoende voeding voor energie waarmee je de dag door kunt komen. Als laatste helpt sporten je mentaal en emotioneel tot rust te komen. Hiermee kun je negatieve emoties waar je last van hebt verminderen en energie overhouden voor de positieve emoties. Let wel op dat je de tijd neemt voor het sporten en een activiteit kiest die bij jou past. Als je te weinig tijd neemt of de activiteit niet leuk vindt, kun je niet optimaal genieten van de positieve effecten van sporten.

Meditatie

Meditatie kan je helpen concentreren en tot rust komen. Regelmatig mediteren zorgt ervoor dat je gedachten, emoties en lichaam tot rust komen waardoor energie herstel gestimuleerd kan worden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen die ervaren zijn in mediteren en dit regelmatig doen, significant minder slaap nodig hebben dan mensen die niet mediteren. Verder kan het helpen nuttige inzichten te verkrijgen of oplossingen voor problemen te vinden. Als je mediteert, gebruik je minder je logisch redenerende linkerhersenhelft en stap je over op je creatieve en intuïtieve rechterhersenhelft. Door deze logische kant los te laten, kun je tot nieuwe inzichten komen.  Bovendien heb je geen goeroe nodig voor meditatie. Simpele oefeningen kunnen ook al heel effectief zijn. Zit bijvoorbeeld stil en adem diep in en uit. Tel iedere ademhaling totdat je bij 10 bent en start dan opnieuw met tellen. Je kan ook een woord kiezen dat je steeds opnieuw in je hoofd herhaalt terwijl je rustig ademhaalt.

Dit zijn maar enkele voorbeelden om tot rust te komen gedurende jouw week. Je hebt zelf vast ook nog vele manieren om tot rust te komen en vergeet hier dus vooral niet de waarde van! En geniet vooral van je rust en ontspanning:)

Ik houd me bezig met psychologie van gezondheidsgedrag. Als EnergyCoach begeleid ik medewerkers op persoonlijk vlak om gezond gedrag te stimuleren.
Rebecca Zoeteweij MSc