Voeding

Afvallen: 5 kilo eraf, 6 kilo erbij

Het welbekende jojo-effect

De kilo’s zijn eraf dus je kan weer normaal gaan eten, en voordat je het weet ben je op je oude gewicht met misschien wel wat extra grammetjes erbij. Heb je net weken je best gedaan, kun je wéér opnieuw beginnen. Herkenbaar? Dit is het welbekende jojo-effect. Blijkbaar zit het hem dus niet in het lijnen, maar in de stap die daarna komt: volhouden. Wanneer je op je streefgewicht bent, zal je een switch moeten maken in je leefstijl. Laten we deze stap niet onderschatten, want deze is het moeilijkste van allemaal. Je zult namelijk je oude eetgewoonten moeten veranderen om op je streefgewicht te blijven. Om het jojo-effect te voorkomen en op je streefgewicht te blijven hebben wij wat praktische tips voor jou!

afvallen

Weg met die kilo’s

Uit onderzoek blijkt dat 55% van de mensen regelmatig aan lijnen doet, waarbij er voor een korte tijd minder wordt gegeten dan normaal. Een paar kilootjes eraf voor een beter figuur, dat is wat iedereen die aan lijnen doet wilt. Op het internet word je overspoeld met informatie over afvallen. De ene expert pleit voor een ‘geen koolhydraten’ dieet, terwijl de ander zweert bij een sapkuur. Je volgt het afvalplan en hebt je streefgewicht bereikt, maar voordat je het weet zitten de kilo’s er weer aan. Hoe hou je die kilo’s er nou af?

  • Luister naar je lichaam
    Vanuit evolutionair perspectief willen mensen altijd eten wanneer er voedsel in de buurt is. Vroeger was voedsel schaars, dus at je wanneer er eten in de buurt was. Tegenwoordig hoeft dat niet meer, want er is óveral eten. Probeer jezelf dus aan te leren om naar je lichaam te luisteren voordat je iets in je mond stopt: heb je echt trek en eet je daarom dit broodje? Zo nee, laat hem dan liggen en eet wanneer je wél honger hebt. Daarnaast heb je vaak dorst in plaats van honger. Wanneer je hier op let, dan zal je merken dat het soms al helpt om een glas water te drinken wanneer je een ‘hongergevoel’ hebt.

  • Eet van kleinere borden
    Een Amerikaanse studie onderzocht of mensen meer zouden eten wanneer zij uit een soepkom aten die automatisch werd bijgevuld, vergeleken met mensen waarvan de soepkom niet werd bijgevuld. Wat bleek? De mensen die uit de soepkom aten die werd bijgevuld, aten 14.7 keer meer vergeleken met de mensen die uit de normale soepkom aten. Wanneer je van een groot bord eet, eet je waarschijnlijk meer dan je nodig hebt. Leer jezelf dus aan om van kleinere borden te eten.

  • Neem de tijd met eten & wacht een tijdje met het opscheppen van een volgende bord
    Je vindt het eten zó lekker, dat je nog een tweede bord opschept om vervolgens na een half uur het gevoel te hebben dat je buik gaat ontploffen. Dit komt doordat je lichaam ongeveer 20 minuten nodig heeft om signalen naar je hersenen te sturen die jou vertellen dat je genoeg hebt gegeten. Neem dus de tijd met eten en wacht even voordat je een volgend bord opschept, want misschien heb je al meer dan genoeg gegeten.

  • Zet geen pannen op tafel
    Volgens mij is dit typisch Nederlands: lekker makkelijk alle pannen op tafel zodat je niet heen- en weer hoeft te lopen met de borden. Toch zou je dit eens moeten proberen. Mensen eten namelijk minder wanneer zij zich meer moeten inspannen om eten te verkrijgen. Je herkent dit vast wel. Ontzettend veel zin hebben in een reep chocola die je niet in huis hebt, maar je gaat er ook niet speciaal voor naar de supermarkt. Probeer dit dus ook eens met het avondeten.

  • Hou je eten & drinken bij in een app
    Om je bewust te worden van wat je eet (en drinkt) op een dag kun je alles wat je consumeert bijhouden in een app. Veel van deze apps tellen ook meteen de calorieën. Op die manier ben je bewust bezig met je voeding inname en kun je makkelijker op de calorieën letten. Veel van deze apps houden ook je beweging bij: twee vliegen in een klap!

Hopelijk hou jij de kilo’s eraf met deze praktische tips en hoef je niet elk jaar op dieet. Pas je eetgewoonten aan, en diëten is voor jou verleden tijd. Succes, en hou vol!

 

Bron: Onderzoek Endless Soupbowl

Met mijn kennis vanuit de psychologie van gezondheidsgedrag help ik mee met data-analyses en creëer ik content om jouw organisatie (nóg) vitaler te maken!
Joy Wurtz