Vitaliteit

66 dagen: het succes van jouw goede voornemens

2018, een nieuw jaar en wat voor velen de start van nieuwe goede voornemens betekent. Minder stressen, meer sporten, of gezonder eten. Goede voornemens zijn vaak optimistisch en vooruitstrevend, maar toch lukt het menig persoon niet om zich aan zijn of haar goede voornemens te houden. Waarom is dit? En wat kun je er aan doen om je er wel aan te houden?

Voornemens

Mensen zijn gewoontedieren. Ongeveer 40% van alle handelingen op een dag gaan op de automatische piloot. Dit is handig, want bewuste handelingen kosten veel energie. Stel je voor dat je bij het tanden poetsen, ontbijt maken en aankleden in volle focus moet zijn, dan ben je tegen lunchtijd al bekaf. Echter, deze automatische handelingen zijn niet handig voor je nieuwe goede voornemens! Wanneer je bepaalde gewoonten hebt, bijvoorbeeld na je werk op de bank ploffen of een koekje bij de koffie, dan is het lastig om deze gewoonten te doorbreken. Het vraagt een hoop aandacht, zelfdiscipline en vooral tijd.

Tijd nemen voor jezelf is een keuze

Onderzoek wijst uit dat het gemiddeld 66 dagen duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren. Wees dus geduldig en laat je niet uit het veld slaan bij de eerste de beste tegenslag.

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat gewoonten context afhankelijk zijn. Wanneer jij onderweg naar huis altijd een (ongezonde) snack op het station koopt omdat je honger hebt, of thuis bij het eten altijd een glas wijn neemt, dan kost het moeite en tijd om deze contexten te gebruiken voor nieuwe, gezondere gewoonten. Gelukkig zijn er tips om de kans van slagen van je nieuwe voornemens te verhogen:

  1. Begin met kleine goede voornemens
    Wil je minder stressen, begin dan met 5 minuten meditatie per dag. Wil je gezonder eten, neem dan een een stuk fruit in plaats van een (ongezonde) snack op het station. Deze kleine veranderingen kun je langzaam uitbreiden tot grotere veranderingen.
  2. Maak je voornemens concreet
    Onderzoek wijst uit dat het effectiever is om concrete plannen voor jezelf te maken bij gewoonte veranderingen. Wil jij na je werk gaan sporten in plaats van Netflixen? Stel dan een specifiek plan op, bijvoorbeeld: als ik thuis kom na mijn werk, dan trek ik meteen sportkleding aan en ga ik hardlopen (of natuurlijk een andere sport die jij leuk vindt).
  3. Maak reminders voor jezelf
    Schrijf je concrete plannen op en hang het op een zichtbare plek, zodat je jezelf aan je goede voornemens herinnert. Daarnaast kan het helpen om herinneringen in je telefoon te zetten.
  4. Deel je goede voornemens met anderen
    Wanneer je je goede voornemens met anderen deelt, kan je omgeving je steunen om deze vol te houden. Je vriend(in) of partner kan je bijvoorbeeld helpen naar de sportschool te gaan wanneer je eigenlijk wilt ontspannen, of je helpen te weerhouden van ongezonde snacks in de avond. 
  5. Last but not least: wees niet te streng voor jezelf
    Je leest het overal, maar het is ook waar. Zoals je net gelezen hebt kost het tijd en moeite om je oude gewoonten te vervangen voor nieuwe, gezondere gewoonten. Dit gaat met vallen en opstaan. De ene dag gaat beter dan de ander, maar met veel oefening gaat het uiteindelijk makkelijker.

Hopelijk kun jij met deze tips eind 2018 jouw goede voornemens afvinken. Good luck!

Als psycholoog en EnergyCoach wil ik je helpen met het toewerken naar een gezondere en vitalere versie van jezelf!
Joy Wurtz MSc