Vitaliteit

5 rituelen die jouw prestaties kunnen verbeteren

Te weinig beweging, verkeerde voeding en lange files. Daar heb ik gelukkig al een tijdje afscheid van kunnen nemen. Wat heeft dit onnodig veel energie voor mij gekost. Natuurlijk was ik voorheen ook bezig met voeding, sport en een gebalanceerd leven, maar het laatste jaar ben ik daar nog meer aandacht aan gaan schenken. Practice what you preach;)

Dus vorig jaar heb ik een actieplan voor mezelf opgesteld, waarin ik een aantal doelen heb geformuleerd. Een jaar later heb ik vervolgens vrijwel al mijn doelen behaald. Wil je weten hoe? In elk geval door alles stap voor stap toe te passen, zo raak je er langzaam aan gewend en kun je het makkelijker volhouden.

Burn-out

Iedere ochtend sport

Tegenwoordig sta ik iedere ochtend om 6.15 uur op. Ik eet een banaan, eierkoek of een boterham en ga dan meteen hardlopen of naar de sportschool. De eerste keer was het niet te doen, ik had geen energie en wilde dit dus nooit meer. Ik zat gesloopt en uitgeput achter mijn laptop,  maar na een aantal weken kwam er een kantelpunt: het begon ineens energie op te leveren. Sporten in de ochtend is één van de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt.

Moeilijke dingen eerst doen

In het algemeen zijn mensen in de ochtend het meest productief. Begin dan ook ’s ochtends met de belangrijkste dingen voor die dag. Moeilijke klussen waar je tegen op ziet? Juist daar moet je meteen mee aan de gang gaan! Je zult zien dat het de rest van de dag veel meer rust geeft.

Breek belangrijke werkzaamheden op in blokken

Rapporten schrijven, complexe offertes of belangrijke presentaties, begin op tijd en breek de werkzaamheden op in blokken. Zo gun jij jezelf tussen de werkzaamheden door genoeg tijd om na te denken over mogelijke aanpassingen. Bovendien zorgt het niet voor een extreme piek, omdat je alles op het laatste moment nog moet doen. Je kan er tussendoor ook nog over sparren met collega’s, vrienden of je partner. Kortom, het komt ten goede aan de kwaliteit van je werk.

Niet in de spits reizen

Ik reis vrijwel nooit meer in de spits. Het was voor mij een belangrijke stress factor en ik merk dat mensen het juist heel goed begrijpen als je aangeeft niet in de spits te reizen. Dit heeft mij veel opgebracht! Probeer het zelf ook eens.

‘S avonds 10 minuten mediteren

Wat ik merk is dat sport mijn enige echte uitlaadklep is. Fysieke inspanning is voor mij de manier om mezelf weer op te laden. Sinds kort doe ik iedere dag wat simpele meditatie oefeningen. Op Youtube zijn tegenwoordig ontzettend veel handige filmpjes hierover te vinden. Het geeft een stukje rust en het helpt je om mentaal weer op te laden.

Het inpassen van deze vijf rituelen hebben mij ontzettend veel gebracht. Ik voel me veel energieker, ik kan mezelf beter ontspannen en ik houd serieus tijd over voor andere leuke dingen. Zorg wel dat je bij het toepassen van nieuwe rituelen je omgeving informeert. Het helpt niet alleen om verwarring te voorkomen, maar het zorgt er ook voor dat je het makkelijker volhoudt, omdat mensen weten dat je er mee bezig bent.

Als mede oprichter en EnergyConsultant help ik je graag om vitaliteit een duurzaam karakter te geven binnen jouw organisatie.
Frans van Leeuwen MSc