PostNL

Als onmisbare schakel tussen verzender en ontvanger van post en pakketten, tussen de fysieke en de online wereld is Post NL een organisatie die communiceert met haar klanten in een snel veranderende wereld. Door communicatie mogelijk te maken tussen mensen en bedrijven zijn ze van onschatbare waarde in onze maatschappij.

De uitdaging

De uitdaging is een zichtbaar verhoogde (interne) werkdruk die zorgt voor weinig rust, tijd en ontspanning en hierdoor staat het prestatievermogen onder druk. EnergyPlatform is bekend met dergelijke vraagstukken als deze, echter de diversiteit en omvang van PostNL bood zijn uitdagingen. De vraag van PostNL was hierdoor veelzijdig, maar de aanpak moest vooral simpel en uiteraard doeltreffend zijn.

De oplossing

Allereerst is er gestart met de uitzet van een vitaliteitscan (digitale vragenlijst) en een analyse van de verschillende medewerkersonderzoeken. Met de resultaten van deze scan is er een totaaloplossing voor vitaliteit geïmplementeerd.  Met het oog op de achterliggende vraagstukken was de oplossing vooral gericht om de verbinding tussen afdelingen te vergroten. In een uitgebreid vitaliteitsprogramma hebben medewerkers aandacht kunnen besteden aan leefstijl, stressmanagement en hebben zij deel kunnen nemen aan specifieke voedingsinterventies. Hierbij hadden medewerkers toegang tot het digitale vitaliteitsplatform en hebben zij op locatie aan verschillende trainingen & workshops deel kunnen nemen. 

Het resultaat

Met een brede set aan interventies hebben we de kennis en het bewustzijn rondom een vitale leefstijl bij medewerkers vergroot. Bijvoorbeeld door een lunch te combineren met een collegiale lunchwandeling waren we in staat om met kleine aanpassingen een groot verschil te maken. Er kwam hierdoor meer ruimte voor het individu en tijd voor elkaar, waardoor optimaler werken mogelijk werd gemaakt.

Voor de specifieke voedingsinterventies zijn de volgende resultaten gemeten:

  • 66% heeft zijn of haar persoonlijke doelen behaald
  • 73% is meer bewust met leefstijl bezig
  • 53% geeft aan gezonder te eten
  • 73 % houdt dit voedingspatroon na 6 maanden nog steeds vol 

Over het algemeen wordt het totale vitaliteitsprogramma door medewerkers van PostNL beoordeelt met een 8,0. Verder stelt 73% van de deelnemers dat het vitaliteitsprogramma aan te bevelen is aan collega's en 83% zou meer workshops willen volgen op het gebied van vitaliteit.

Wil jij meer achtergrond informatie, feiten en cijfers over deze klantencase en/of wil je ook ontdekken hoe het EnergyPlatform jouw organisatie kan mobiliseren tot een energiek en future proof bedrijf neem dan contact met ons op.

Ik wil meer info