Mercedes-Benz

Als één van onze eerste klanten was Mercedes-Benz begaan met de Wellbeing van haar medewerkers. Mercedes-Benz was ervan overtuigd dat door te investeren in een gelukkiger werkend leven, dat mensen zich fijner, gezonder en meer in balans zouden voelen.

De Uitdaging

Als Wellbeing partner was het onze eerste taak om de organisatie volledig te ontzorgen. Het opzetten van een Wellbeing campagne waarbij de medewerkers op een uitdagende, enthousiasmerende en verhelderende wijze werden voorgelicht was een belangrijk uitgangspunt. Tevens, was het de uitdaging om als in-house partner een gevoel van vrijheid en flexibiliteit te geven zodat de medewerker in staat wordt gesteld om persoonlijke keuzes te maken. Een persoonlijk karakter zonder normerend te zijn was een vereiste. Daardoor hebben medewerkers een grote keuzevrijheid gehad in hun persoonlijke vitaliteitsprogramma.

De oplossing

Het hand-in-hand meenemen van onze Wellbeing partner in deze ‘Wellbeing Journey’ was voor ons als EnergyPlatform stap nummer één. Door onafhankelijk en objectief de organisatie te analyseren waren we in staat om vast te stellen waar de medewerkers en organisatie behoefte aan hadden. Om het zelfregulerend vermogen van medewerkers te stimuleren en daarmee te vergroten hebben we het "2B1 Energy" vitaliteitsprogramma ontwikkeld. Daarmee hebben we voor medewerkers een breed scala aan Wellbeing activiteiten aan kunnen bieden. Zo hebben zij deel kunnen nemen aan verschillende challenges met wearables, een uitgebreid trainingsprogramma over voeding, mentale weerbaarheid en bewegen kunnen volgen en zijn er meerdere sportieve events georganiseerd. 

Het resultaat

De medewerkers van Mercedes-Benz Nederland en België ervaren het vitaliteitsprogramma als zeer positief. Het aanbod biedt daarbij perspectief voor iedere medewerker, waardoor medewerkers zelfregulerend aan de slag kunnen gaan.

Onderstaand een aantal prachtige resultaten:

  • 61 % heeft vrijwillig deelgenomen aan het vitaliteitsprogramma (trainingen & workshops) 
  • 67 % heeft deelgenomen aan het programma met wearables
  • 78% heeft deelgenomen aan een van de georganiseerde activiteiten.
  • 40-60% bezoekt het vitaliteitsplatform maandelijks
  • 67% zou de workshops en trainingen aanbevelen bij collega’s.
  • 92% wil meer workshops volgen op het gebied van vitaliteit.

Specifieke resultaten van medewerkers:

  • Gemiddeld (190 medewerkers) 1 uur meer beweging per dag gemeten t.o.v. 0 maand
  • 20 medewerkers zijn blijvend gestopt met roken
  • 30 medewerkers zijn blijvend gewicht verloren

Medewerkers…

  • Zijn meer bewust bezig met voeding
  • Slapen beter
  • Ervaren meer autonomie
  • Staan meer open voor verbeteringen

Bovendien hebben deze in-house interventies geleid tot meer verbinding tussen collega's en meer onderlinge samenwerking. Verder vond 60% van de medewerkers na afloop van het programma dat het vitaliteitsprogramma een vervolg moet krijgen.

Overall wordt het vitaliteitsprogramma beoordeelt met een 8.3. Mede door het succes van het programma eindigde Mercedes Benz op de 22e plaats in de lijst van Great Place to Work 2016.

Wil jij meer achtergrond informatie, feiten en cijfers over deze klantencase en/of wil je ook ontdekken hoe het EnergyPlatform jouw organisatie kan mobiliseren tot een energiek en future proof bedrijf neem dan contact met ons op.

Ik wil meer informatie